Design ja markkinointi kulkevat vahvasti käsi kädessä – ehkäpä jopa enemmän lähekkäin kuin uskotkaan. Tässä artikkelissa kerromme lisää siitä, minkä vuoksi designin merkitys mainoksessa ja markkinoinnissa on jopa suurempi kuin sanojen. Saatat yllättyä siitä, kuinka suuri painopiste designin tulisikaan markkinoinnissa olla.

Ihmiset ovat pääasiassa visuaalisia olentoja. Vaikka emme myönnä sitä ääneen, arvioimme kaikkea näkemäämme vähintäänkin alitajuisesti. Mittailemme jatkuvasti näkemäämme päästä varpaisiin ja teemme päätelmiä näkemämme perusteella. Mikäli jokin näkemämme ei miellytä, yhdistämme siihen automaattisesti negatiivisia ajatuksia. Mikäli taas pidämme jotakin näkymää esteettisesti erityisen miellyttävänä, todennäköisesti myös yhdistämme siihen hyviä ajatuksia ja mielessämme asiaan syntyy positiivinen assosiaatio. Tämä on jotakin sellaista, mitä haluat varmasti yrittäjänä tiedostaa, sillä tällä on hyvin suuri merkitys siihen, millaista markkinointimateriaalia haluat yrityksellesi tuottaa. Kun mainos on esteettisesti miellyttävä, yhdistävät myös asiakkaasi automaattisesti yritykseesi positiivisia ajatuksia.

Design markkinoinnissa

Koska designilla on niin suuri merkitys siinä, minkälaisen kuvan ihmiset mielessään yrityksestä muodostavat, on selvää, että tämän seikan hyödyntäminen markkinoinnissa on lähes tulkoon välttämätöntä. Pienilläkin seikoilla on mahdollista muuttaa täysin se, kuinka ihmiset yrityksesi näkevät ja toisinaan yksityiskohdilla saattaa olla jopa sisältöä enemmän merkitystä. Usein sanotaan, että kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa – juurikin mainonnassa tämä tulee usein huomattua.

Esimerkiksi värimaailma on jotakin sellaista, mihin haluat yrityksesi mainonnassa kiinnittää huomiota. Eri värimaailmat saavat aikaan erilaisia efektejä, ja usein varsinkin suuremmat yritykset haluavat pitää kiinni hyvin tarkoin määritellystä, yhteensopivasta värimaailmasta. Suurimmiltä firmoilta löytyy graafikoille ja markkinointisuunnittelijoille jaettava graafinen opas, jossa on määritelty käytössä olevat värit värikoodeineen sekä esimerkiksi käytössä olevat fontit ja mahdollisten kuvien ja kuvitusten värimaailma. Näin yritykset saavat markkinointinsa pidettyä yhtenäisenä siitä riippumatta, kuka itse mainoksen heille suunnittelee. Jos sinulla ei vielä ole omalle yrityksellesi määriteltyä värimaailmaa, ei hätää: markkinoinnin ammattilainen auttaa sinua myös siinä! Voit ottaa yhteyttä markkinointitoimistoon ja sopia konsultaatioajan. Ammattilainen tietää mitä tekee ja tekee brändäystyön aina toiveidesi ja läheisessä yhteistyössä kanssasi – mikä puolestaan takaa sen, että lopputulos on aina sinulle mieluisa.