Vuonna 2020 Suomeenkin rantautunut maailmanlaajuinen koronaviruspandemia on muuttanut maailmaamme monella tavalla. Siinä missä aikaisemmin maskeihin verhoutuneet ihmiset ruokakaupoissa ja kaduilla olivat jotakin sellaista, mitä näki vain Aasian kaduilla napatuissa kuvissa, on tämä nykyään normi myös koti-Suomessa. Maailmamme on nopeasti heittänyt häränpyllyä ja yhtäkkiä jokaiselle suomalaiselle tuttuja sanoja ovatkin karanteeni, maski ja turvaväli. Koronatilanteella on ollut suuri vaikutus aivan jokaisen maailman ihmisen elämään, mutta aivan erityisen pahasti se on iskenyt yrittäjiin. Kun koko elanto on kiinni omassa yrityksessä ja yritystoiminta menee tauolle pakon edessä, joutuu yrittäjä välillä tekemään vaikeitakin ratkaisuja. Onneksi on kuitenkin olemassa digi.

Pelastavatko digitaaliset ratkaisut koronapandemian alla pyristelevät yritykset?

Vaikka koronalla onkin ollut hyvin tuhoisat vaikutukset moneen yritykseen, on moni kiittänyt onneaan digitalisaatiosta. Mikäli digitalisaatio ei olisi sillä tolalla kuin se tänään on, olisi pandemia taatusti huomattavasti tuhoisampi kuin nykyään, kun joukkoviestiminen ja tiedottaminen on mahdollista nopeasti ja laajasti. Digin hyöty ei kuitenkaan rajoitu vain tähän: digitalisaatio ja digitaaliset ratkaisut ovat tarjonneet pelastusrenkaan myös monille yrityksille, joita muuten uhkaisi takuuvarma tuho. Digi on mahdollistanut nimittäin yritystoiminnan jatkamisen monelle yritykselle myös silloin, kun fyysinen liike on jouduttu laittamaan kiinni. Nettikaupat ovat nykyään helppo tapa tehdä kauppaa konktaktivapaasti: yritys laittaa tuotteensa myyntiin verkkoon, asiakas valitsee ja maksaa tuotteensa sähköisesti ja se toimitetaan hänelle suoraan kotiovelle – helppoa, eikö?

Nykyaika on mahdollistanut yrityksille sen, että niiden on mahdollista toimia täysin sähköisesti. Läheskään kaikilla yrityksillä ei nykypäivänä edes ole minkäänlaista fyysistä toimipistettä, vaan moni verkkokauppa toimii niin sanottuna välimiehenä ja toimittaa tuotteen ostajille suoraan tehtaalta niin, ettei välttämättä edes näe niitä itse kertaakaan. Esimerkiksi tällaiset digitaaliset ratkaisut ovat mahdollistaneet toiminnan myös pandemian aikana ja osoittautuneet jopa varmemmaksi keinoksi elannon ansaitsemiseen. Tämän lisäksi myös yrityksen markkinointi saadaan kaikkein tehokkaimmin ja edullisimmin suoritettua netissä, mikä tarkoittaa sitä, että asiakkaiden kohtaaminen kasvotusten ei välttämättä ole tarpeen missään vaiheessa kaupantekoa, vaan nykyisin yritystä voi pyörittää myös täysin etänä.