Yksi markkinointitoimistojen isoimmista toimialoista liittyy visuaalisuuteen – ihmiset ovat toivottoman visuaalisia olentoja, jotka tekevät päätelmiä kaikesta näkemästään vähintäänkin alitajuisesti psykologisella tasolla. Siksi on tärkeää, että yrityksen ja sen mainosten visuaalinen ulosanti edustaa juuri sitä, mitä siitä halutaan ulospäin kertoa. Aina ei kuitenkaan tavallinen yrittäjä edes tiedä, millä tavoin hänen käyttämänsä värit ja muodot oikeastaan asiakkaisiin vaikuttavatkaan. Lisäksi on varsin tavallista, että varsinkin pienempien yritysten värimaailma on täysin vinksallaan eikä yrityksellä ole esimerkiksi tarkoin harkittua yhtenäistä suunnitelmaa siitä, millaisia värejä markkinoinnissa ja yleisessä brändäyksessä käytetään. Tällöin yleinen tyyli vaikuttaa usein katsojan silmään sekavalta ja amatöörimaiselta. Väreihin ja värikarttaan panostaminen on jotakin sellaista, mitä todellakin kannattaa tehdä – ja lisäksi se on yllättävän helppoa!

Värit kertovat enemmän kuin tuhat sanaa

Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa – mutta niin tekevät myös värit! Et välttämättä edes tiedosta antavasti ristiriitaista kuvaa yrityksestäsi väärillä värivalinnoilla, mutta näillä saattaa olla radikaali merkitys yrityksen yleisessä tuotossa.

Otetaanpa tähän kohtaan pari esimerkkiä havainnollistamaan tätä seikkaa. Mikäli yrityksesi esimerkiksi myy luonnonläheisiä ja puhtaita tuotteita, mitkä kaksi väriä sinulle tulee tästä mieleen? Lähes 80 % väestöstä ajattelee ensimmäisenä vihreää ja valkoista ja lopuillakin värimaailma on hyvin pastellinen ja pehmeä. Jos kuitenkin brändäisit yrityksesi tuotteet kirkkaan punaisiksi, antaisi tämä monen mielessä hyvin ristiriitaisen kuvan siihen nähden, minkälaisia tuotteita yrität brändillä myydä. Jos puolestaan myyt hyvin tulista kastiketta, jopa 90 % ihmisistä haluaa sen olevan punaisen sävyissä värjätyssä pullossa, sillä punaisen eri sävyt antavat mielleyhtymän tuleen, mikä puolestaan saa mieleen tulisuuden. Jos kastike olisikin vaaleansinisessä tai -vihreässä pullossa, ei brändäys monenkaan mielessä yhdistyisi tulisuuteen ja kastike jäisi kaupan hyllyyn, sillä ensivilkaisulta se ei kiinnittäisi tulista kastiketta etsivän huomiota.

Mikäli haluaisit tietää lisää eri väreistä ja niiden merkityksestä yrityksesi brändäyksessä, voit aina ottaa yhteyttä paikalliseen markkinointitoimistoon ja sopia tapaamisen joko paikan päälle tai mahdollisuuksien mukaan myös etänä. Voitte yhdessä ammattilaisten kanssa suunnitella juuri sinun yrityksellesi sopivan värikartan, joka vie myyntisi nousuun.